API používá téměř každý z nás několikrát denně. Co to je a jakou roli hraje ve světě FinTech?

API

Většina lidí v dnešní době chytrých mobilních zařízení používá API hned jak vstane z postele a nejspíš si to ani neuvědomuje. Kontrolujete při snídani feed instragramu nebo to, jaké počasí bude dnes provázet váš den? Pokud jste odpověděli ano nebo používáte v podstatě jakoukoli jinou aplikaci, tak k vám prostřednictvím API putují data pravděpodobně několikrát za den.

Velmi důležitá jsou API i pro FinTech, kterému se věnujeme. Díky nim a směrnici PSD2, která vyžaduje aby banky otevřely svá API mohlo vzniknout průlomové otevřené bankovnictví a banking as a service. Je díky nim možná také tvorba API ekosystémů, platformatizace služeb a snadnější výměna dat mezi systémy. Zní vám to poněkud abstraktně a pořád nevíte, co to ono API je? Nezoufejte, vše vysvětlíme na příkladu českého FinTech startupu Spendee.

Jak API fungují?

Zkratka API znamená „Application Programming Interface“, což by se dalo volně přeložit jako programovací rozhraní aplikace. Ačkoli to možná zní, že k jejich použití je potřebná znalost programování, tak si jej můžete vyzkoušet i vy právě teď. Stačí, když rozkliknete odkaz uvedený níže. V naprosto minimální formě se tento proces dá vysvětlit tak, že kliknutím na tento odkaz posíláte na server „jsonplaceholder.typicode.com“ požadavek, který je blíže specifikován právě cestou „/users“. Server vám na tento požadavek odpoví seznamem uživatelů.

https://jsonplaceholder.typicode.com/users

Po kliknutí na odkaz by se vám měl objevit seznam deseti uživatelů (data nejsou skutečná, slouží pro testovací účely). Stejným způsobem se dostávají do vašeho telefonu například data, která mají být zobrazena na instagramu. Krása API tkví v tom, že nejsou vázána k jedné platformě. Jste živnostník a rád byste prezentoval na svém webu svůj instagram feed, který se automaticky synchronizuje po přidání nové fotografie? Můžete využít API instragamu! Stejným způsobem může InsurTech prostřednictvím své customer experience friendly aplikace poskytovat svým zákazníkům služby zavedených pojišťovatelů, kteří k poskytování pojištění mají licenci. InsurTech pro zákazníka zajistí pohodlné digitální prostředí , ale ve skutečnosti je pojištění objednáno prostřednictvím API u některéh z pojišťovacích společností a daný InsurTech tuto službu sám neposkytuje, ale jen zprostředkovává. Teď byste již měli chápat, že díky API a především díky těm otevřeným může vznikat spousta nových řešení a zvyšovat se tak konkurenčnost trhu, což je vždy dobré pro koncového zákazníka.

Proč by ale velké společnosti otevíraly svá API, když si tak vytvoří konkurenci? V některých případech to vyžadují regulatorní opatření jako PSD2, ale často si velké společnosti uvědomí, že je to pro ně vlastně výhodné, jelikož se jedná o další distribuční kanál, ze kterého mohou čerpat příjmy.

Příklad využití API českým FinTech start-upem Spendee

Spendee je mobilní aplikace, která slouží pro zaznamenávání si svých příjmů a výdajů. Uživatel takto může vidět, kolik utrácí například za jídlo, za oblečení a podobně a může si dle toho sestavit i vlastní rozpočet. Jednou z funkcí této aplikace je možnost napojení na bankovní účet uživatele prostřednictvím bankovního API. Transakce z bankovního účtu se pak automaticky synchronizují s aplikací a roztřídí do daných kategorií. Díky tomu odpadá nutnost, aby uživatel do aplikace zadával transakce manuálně. Není třeba se bát, že kdokoli může prostřednictvím API získat data o vašich bankovních transakcích. Pro přístup k většině API je potřeba klíč – takzvaný API key – a data jsou v průběhu přenosu mezi systémy šifrovaná.

Vážení čtenáři, pro více informací nás prosím neváhejte kontaktovat zde.